Vuosi 2, jakso 3
Tämä jakso on Autodesk Inventor mallintamista ja AutoCAD-piirtämistä.
---------------
Hyvää ja Rauhallista Joulua !
-----------------
Pakkovapaapäivän iloksi mallinsin koulun logolla varustetun riipuksen/avainperän ;)
-----------------
Piparkakkumuottien tekemisen 3D -tulostimella on helppoa ja antaa rajattomat mahdollisuudet ja omat toivemallit toteutuu ! Mallinsin kuusen ja paloauton ja toivottavasti vielä pääsen koulussa tulostamaan ne ennen joulua, jotta lapset ja aikuiset saa pipareita lahjaksi ;)))
Itsenäisyypäivän iloksi yritin mallintaa yksinkertaisia joulukuusikoristeita tulostettavaksi 3D printterillä opettajien toivomuksesta. Nuo on siis 5cm korkeita. Toistakymmentä käsipiirrustusvaihtoehtoa tehtiin ja nämä oli sitten edes kelvollisia piirtämiseen.
Tämän jälkeen sain Laurin kanssa salaisen projektin, josta ei voi kuvia laittaa tänne. Sen verran iso projekti, jotta jatkuu vielä tammikuussakin.
Tänä vuonna on vain pari oikeata koulupäivää jäljellä ja viimenen viikko ennen joululomia menee sekalaisissa merkeissä. Olen pari päivää apulaisena, kun luokan koneet päivitetään eli formatoidaan levyt asennetaan kaikki ohjelmat alusta alkaen uudelleen. Sitten onkin pakollinen etäpäivä, kun luokka on täynnä taitajakisan porukkaa. Sitten taasen on vuorossa koulun joulujuhlia ja pikkujoulutkin luokan kanssa. Eli
Hyvää ja Rauhallista Joulua !
-----------------
Hyvää ja Rauhallista Joulua !
-----------------
Pakkovapaapäivän iloksi mallinsin koulun logolla varustetun riipuksen/avainperän ;)
-----------------
Piparkakkumuottien tekemisen 3D -tulostimella on helppoa ja antaa rajattomat mahdollisuudet ja omat toivemallit toteutuu ! Mallinsin kuusen ja paloauton ja toivottavasti vielä pääsen koulussa tulostamaan ne ennen joulua, jotta lapset ja aikuiset saa pipareita lahjaksi ;)))
Itsenäisyypäivän iloksi yritin mallintaa yksinkertaisia joulukuusikoristeita tulostettavaksi 3D printterillä opettajien toivomuksesta. Nuo on siis 5cm korkeita. Toistakymmentä käsipiirrustusvaihtoehtoa tehtiin ja nämä oli sitten edes kelvollisia piirtämiseen.
Pieni esine ja muovista, niin pitää olla paksuja jottei menen heti kappaleiksi.
Tuo triangeli on aika tekninen. Siinä oli ongelma pitää tuo rako kurissa, jotta osat heiluvat vapaasti toistensa suhteen. Tein tuollaisen 'neulalaakerin' jossa on putki sisällä narun kiinnittämistä varten.
;))
Tämän jälkeen sain Laurin kanssa salaisen projektin, josta ei voi kuvia laittaa tänne. Sen verran iso projekti, jotta jatkuu vielä tammikuussakin.
Tänä vuonna on vain pari oikeata koulupäivää jäljellä ja viimenen viikko ennen joululomia menee sekalaisissa merkeissä. Olen pari päivää apulaisena, kun luokan koneet päivitetään eli formatoidaan levyt asennetaan kaikki ohjelmat alusta alkaen uudelleen. Sitten onkin pakollinen etäpäivä, kun luokka on täynnä taitajakisan porukkaa. Sitten taasen on vuorossa koulun joulujuhlia ja pikkujoulutkin luokan kanssa. Eli
Hyvää ja Rauhallista Joulua !
-----------------
aw-25i kaiutinprojekti
Tästä oli hyvät dokumentit netissä:
Tässä on sitten kaikki osat paitsi jakosuodin, jota ei mallinneta ;))
Tässä tweeterissä oli tuollainen pikakiinnitys lärväkkeet ja niiden tekemiseen opin uuden työkalun 'emboss'. Lieriön reunaan piirretään leikkauskuvio tasoon. Tason kuvio kierretään lieriön pintaan 'wrap face' -optiolla.
Puuosien mallintaminen oli helppoa piirustusten mukaan, mutta assembly oli hieman kinkkinen, ennenkuin kummallisen muotoiset levyt sai sopimaan paikoilleen.
Intertechnik T 122/96 liitinterminaalin mallintamiseen meni aikaa yli puolenpäivän.
------------------------------
Klassikkokaiuttimen mallinnus
Inventorilla klassikkokaiuttimen mallintaminen ja piirustus, jotta sen voi sitten joku rakentaa autotallissaan. Kaiuttimetkin mallinnettiin assemblyä varten. (päämitoillaan OK ja muuten sitten 'omaa näkemystä', kun tarkkoja mittoja ei muita ole saatavillla). ;))
Rakennusohjeet löytyy nettisivulta:
Siitä vaan sahailemaan !
-----------------------------------
Putkenkatkaisimen loput osat ja kokoonpano onnistuikin helposti aamupäivän aikana. ;))
Tämä yksinkertaisen näköinen putkenkatkaisutyökalun runko olikin yllättävän vaikea. Vaikeus tuli päätyjen siisteistä pyöristyksistä. Eli toiseen päähän 3 kaarta ja toiseen kaksi jotka piti saada tangenttiin keskenään ja rungon vaaka ja -pystylinjoihin. Paljon harmittelua kuului oppilailta ja itsekkin neuvoin kahta oppilasta 'kädestä pitäen'.
Inventorilla treeniä poran terä ja mottorinkannatinteline.
Muutoin aikas helppo, mutta kierreuran päättäminen siististi kantapäästä oli ongelma, jossa meni paljon aikaa kunnes opettaja näytti. Siihen vain pyöristys ja homma on selvä, eli lastu lentää pois terästä helposti.
Mopon moottorin teline. Ihan ohjeiden mukaan helppo. Toisessa aisassa on pokkaus 10mm ja sen tekeminen onnistui Laurin avustuksella 3D sketsillä. ;)
-----------------------------
Välillä AutoCAD piirto ja mitoitusharjoitusta. (Yksikertainen ja hyvä harkka, koska minulla oli cadin nappulatekniikka jo jonkinverran sumentunut ) :)
--------------------------------
Ensimmäinen työ on mitata oikea laturin korvake ja mallintaa se, sekä tehdä siitä myös työpiirustukset. Alku aina hankalaa ja valukappale oli vaikea mitoittaa. Siinä on liian paljon muotoja, jotka eivät varmaan ole tietokoneen putkelta tulleet. Merkkasin vaalealla paikat, jotka työstetään valun jälkeen tarkkoihin mittoihin.
Edelläolevaan meni melkein 4 pitkää päivää mallintamista.
Nyt on kouluun ostettu 3D skanneri, jolla vanhemmat pojat leikkii ja yrittää ottaa kuvia mm. mallinuken päästä. Mä ajattelin ensimmäiseksi ottaa kuvan omasta selästä, jotta voin sitten mallintaa itselleni kilpaluisteluselkätuen, eihän sitä muuten nenä polvissa pysty luistelee 30 kilsaa ;))
Piirustuksen tekemiseen korvakkeesta meni myös aikaa päivätolkulla. Projisioita eri kulmista piti tehdä monta, jotta kappaleen sai mitoitettua. :(
-----------------------------------------------------------------------------
Vuosi 2, jakso 3
Olin työharjoittelussa mekaniikkasuunittelutoimistossa ;)
------------------------------------------------------------------------
Vuosi 2 Jakso 1
Tällä opintojaksolla opiskellaan tilasuunnittelua, mitä se sitten lieneekään !?
Puolitoista päivää analysoitiin asuntomessujen taloja mainospapereista opettajan opastuksella.
Rakennuspiirtäminen loppui kuitenkin samantien, kun toisena vuotena olen valinnut suuntautumisvaihtoehdoksi mekaniikan !
Myöskin ruotsinkielen kurssi alkoi. Siinä on ammattisanastoa ja vähän kielioppia. Olen jotenkin onnistunut aikaisemmin pääsemään kolmen koulu läpi ilman todistusta ruotsin opinnoista ja pakollinenhan tuo yhä on :(
Eli eka jakso syksyllä onkin Inventorilla piirtämistä ;)
Puolitoista päivää analysoitiin asuntomessujen taloja mainospapereista opettajan opastuksella.
Rakennuspiirtäminen loppui kuitenkin samantien, kun toisena vuotena olen valinnut suuntautumisvaihtoehdoksi mekaniikan !
Myöskin ruotsinkielen kurssi alkoi. Siinä on ammattisanastoa ja vähän kielioppia. Olen jotenkin onnistunut aikaisemmin pääsemään kolmen koulu läpi ilman todistusta ruotsin opinnoista ja pakollinenhan tuo yhä on :(
Eli eka jakso syksyllä onkin Inventorilla piirtämistä ;)
Kuvassa jonkinlainen saranan multipart -harjoituksena Inventor ohjelmalla . Kaikki osat on piirretty samaan sketchiin joten ne passaa keskenään hyvin. Sitten vaan pursottaessa muistaa aina painaa oikeaa nappulaa jokaisen osan kohdalla, niin ne tulee samaan kuvaan mutta eri pursotuksina. Kuva sitten managemmentin kautta tehdään kokonaisuudeksi ja osat ovat sitten niitattu toisiinsa kiinni automaattisesti. Saranan vipu pitää vielä vapauttaa jumista ja naittaa akselin kanssa ja niin tuo sarana toimii putkella kuin oikea :))
Painesäiliön täyttöaukko.
Standardiosat puuttuu (saranan akseli ja lukitusruuvit), koska niitä ei piirretä yleensäkään.
Pyöreät muodot haittasivat suorakulmaisten osien hitsaamista paikoilleen, enkä siinä täysin onnistunutkaan. Inventorin käyttö oli muutoikin vielä kesäisessä ruosteessa tässä vaiheessa.
Välillä piirsin sorvinkäyttöharjoituskappaleen AutoCADilla jotta ei ko. ohjelma vallan unohdu.
Sama kappale kuin edellä tehtynä Inventorilla puolessa tunnissa, kun autocadista edit/copy/paste komennolla siirsin kuvan ohjelmasta toiseen ja ei tarvinnut kappaletta uudestaan mitoittaa. Sitten sketsin yksinkertaistamista ja pyörähdyskappaleen teko lopuksi oli helppoo ;)
Jarrukahvan runko oli aika konstikas mitata oikeasta osasta ja vaikka siinä on kaikki muodot ja näköinenkin alkuperäisen kanssa, niin silti lienee käytännössä vain huono kopio :)
Koko käsijarrun teko inventorilla kesti 3 päivää. Olen ihan tyytyväinen suunnitteluun, vaikka kopiojarruhan tämä vain on, mutta teknisesti toimii kuin aitokin. Kahva liikkuu saranareijän varassa ja sen päässä olevan vaijerin pideke liikkuu itsenäisesti tapin varassa kuten oikeassa fillarissa. Vaijerin kiristys ja säätöruuvit pyörii akseleidensa ympäri ja ovat saman kierteisiä rungon reijän kanssa ;))
Nyt sitten oma projekti seuraavaksi, eli NOKIA 620:lle kilpapyörään teline, jotta voi seurata karttaa/sporttrackeria/geocatcihingiä pyörämatkalla ;)
Tässä on koulutehtävä, jossa piti tehdä oskilloiva mekanismi oman näkemyksen mukaan (60 astetta liike). Illalla funtsasin ja piirsin käsipiirroksen ja aamupäivällä sitten piirsin osat ja tein niistä assemblyn. Kaksi tappia on groundet ja näin mekanismi toimii tietokoneen putkella. Kun kiekkoa pyörittää, niin viisari heiluu edestakaisin 60 asteen kaarta päästä päähän. Vähän mä oon ylpee tästä, kun muut oppilaat on vielä ihmeissään miten rajoittaa liike omissa kuvissaan juuri oikean suuruiseksi. Itse käytin trigonometriaa ja jouduin kuintenkin säätämään käsin mitoitusta hieman. Väärillä mitoituksilla tämäkin yksinkertainen mekanismi jumittuu tai ajautuu kaaokseen ! ;))
Ensin yritin ladata blogiin videon suoraan läppäriltä, mutta se kaatui aina virheeseen (!?) Taitaa vaan olla kooklen strategian mukaista, että video tarttee ensin ladata heidän omistamaansa juutubeen...
Mutta, olipas helppoo ladata tämä video youtubeen ! Ei tarvinnut erikseen kirjautua sinne blogia tehdessä, vaan kävin vain YouTuben puolella lisäämässä videon sinne ja valitsin blogeggerin 'lataa video' -valikosta kohdasta 'omat videoni ' , olihan siellä tämä vekotin. Tässähän tämä etäpäivän tehtävä sitten tuli tehtyä eli nyt voin lähteä leikkaa nurmikkoa ;))
Toisenkin vempaomen tein ja keksin piirtääkaikki tarvittavat osat samaan piirustukseen, jolloin assembly on helppo tehdä. Alla kuva assemblystä. Eli toimii myös, mutta näyttää aika hassulta kun viisari liikkuu myös ylös/alas sivuliikkeiden lisäksi. Heheehee ;)
Videon teon jätin väliin tällä kertaa ja seuraavassa moottorin havainnekuvassa jonka tein seuraavaksi:
Tämä mekanismi pyörii myös. Akselin teko oli hankalaa, ennenkuin oivalsin millainen rakenne on paras. Mitoitus piti laskea itse, jotta noin 1000 kuution moottoritilavuus saavutettiin. Tässä sylinterin halkaisija on 150mm ja liikerata 70mm.
Kaveri teki saman tilavuuden 30cm halkaisijalla ja 1cm liikkeellä (!?)
Tämä ulosvetäjä on tutunlainen, kun sellainen on kerran ennenkin piirretty. Tämä versio on taitajakilpailuversio ja näyttääkin hienostuneemmalta kuin edellinen vekotin. Tässä nuo kaarevat varret ovat leikkaukseltaan elliptiset ja tehty sweep-komennolla. Poikkeuksellisesti ruuvit ja mutteritkin mallinnettiin standarditaulukoiden mukaan.
Tämä olikin uyllättävän hankala juttu. Pyörivä liike piti siirtää edestakaiseksi lineaariseksi liikkeeksi.
Kuulostaa yksinkertaiselta. Nokka-akselin nokka ei toiminut, vaan täytyi rakentaa soikea pyörä ennenkuin tapin pää tarttui kiinni soikion reunaan tangenttisesti. Ongelma jothtui siitä, että nokkapyörä tarttee olla yhtenäisesti tangentiaalinen, esim epäyhtenäinen kaarevista muodoista tehty nokka osa ei toiminut. Nyt pyörittämällä tappi nousee ja laskee ylösalas. Jousi ei kyllä oikeasti palaudu tai puristu ja se onkin sitten ihan toinen juttu ;)
Näin kasataan aikaisemmin tehty jarrukahva ;)
Tässä harjoituksessa oli tehtävänä saada auton etupyörät kääntymään, niin että aurauskulmat muuttuvat oikein, jottei renkaat kulu. Jippo oli tuo pyörätuentakappaleen oikea kulma ja sauvojen pituuden mitoitus. Tähän kyllä löytyi helppo matemaattinen ratkaisu, kun englanninkielisestä vikipediasta löytyi oikeanlainen periaatekuva.
Alla on baarijakkaran runkoputki joka oli eka oikea 3D-sketsi harjoitus.
Vähän kinkkinennäin aluksi, ennenkuin youtuubista kävin katsomassa miten yleensäkin pitäisi tehdä 3D tasojuttuja. Siltikin erehdysten ja kaverien avustuksella sain sen valmiiksi. Monta jippoa tarvitaan. Eli ensin tehdään kulmapisteet kahteen erilliseen 2D sketchiin joista toinen on jakkaran korkeuden päässä toisesta. Sitten tehdään 3D sketchi ja piirretään viiva 3-uloitteisessa avaruudessa kulmapisteiden pisteiden kautta. Sitten luodaan työtaso jonkin viivan leikkauksen kohdalle suorassa kulmassa ja piirretään putken profiili, tässä tapauksessa yksi ympyrä. Sweep komennolla osoitetaan viivaa ja ympyrä ja näin putki syntyy. Vielä mennään takaisin 3D sketchiin ja tehdään pyöristykset ja homma on valmis ! Jos pyöristää ennen sweeppiä, niin se ei enää toimi ja tuloksena on vain yksi putkenpätkä.
Ylläoleva malli on Laurin tekemä pienoismalli lentokoneesta. Asiakas halusi pienestä risasta koottavasta lentokoneesta isomman version. Tunnettua sotakonetta Lauri piirteli kolmisen päivää ja lopputulos on koulun 3D tulostimen maksimikoko eli 20cm on siipien kärkiväli. Osia jouduttiin paloittelemaan jotta osat saatiin mahtumaan yhteen tulostukseen ja muodot on tulostuu paremmin. Yllättävän hyvä lopputulos. Vaaleat osat on Inventorilla piirrettyjä osia ja ruskea aines osien alla ja vieressä on tukimateriaalia, jonka kone automaattisesti lisää, jotta osat pysyy pystyssä. Samalla aineella tulostetaan tyhjät ontelot. Ruskea aines liotetaan pois ja näin osat jää käteen. Siipi varapolttoainesäiliöineen on kokonaisena tulostunut ja käsissäkin aika hieno. Pienet yksityiskohdat, kuten roottorin akseli ei kestäneet ammistestiä* ja toinen vahvemmilla kiinnitys torneilla oleva malli on työn alla.
(*) Ammistesti tarkoittaa siteä, että laite/laitos annetaan ammattikoulun oppilaiden käsittelyyn ja jos se siitä selviää ehjänä, niin se on tuotantoon valmis ! (Hesan puhelinlaitos testasi aikoinaan ammislaisilla puhelinkoppien kestävyyttä ennen niiden sarjavalmistusta )
Tässähän tämä Laurin lentokone koottuna. Potkuri ei selvinnyt ammistestistä, joten tässä uudessa versiossa se on nyt tosi vahva.
Pintamallinnus ja hybridimalli -harjoitus:
Seuraavana olikin sitten Wankkel moottori. Yksinkertaisen googlatun kuvan perusteella ei tullut mallia, joka olisi näyttänyt toimivan oikein. Oli sitten otettava youtuubista oppia ja yrittää tehdä osat toisiinsa sopiviksi paremmin. Jo pelkän sketchinkin tekeminen vei kokonaisen päivän. Viedeon seuraaminen ja edestakaisin kelaamiseen meni eniten aikaa:
Tässä sitten edellä oleva kuva mekaanisena mallina ja ympyrät tehty rattaiksi.
Päiviä on revitty hiuksia ja yritetty saada erimallisia wankkeleita toimimaan. Warsinainen Winkkeliprojekti (!?).
Lopulta 'naksahti' ja saatiin tämän oikeanoppisen moottorin toiminta videoitua !
Temppu on siinä, että laittaa ensin kärjen ylös ja sitten pyörittää isosta rattaasta myötäpäivään. Jos yrittää lähteä jostain muusta tilanteesta ja yrittää pyörittää jostain muusta osaa, niin kone ei toimi !
Se pyörii sittenkin !
:)))
Seuraavana vuorossa Inventorilla mallinnettiin halogeenilampun kupu:
Tästä tehtiin sitten työpiirrustus:
Inventorissa piirustus syntyy helposti ja sitten vain mitoitukset paikoilleen. Mitat siis tehdään vasta piirrokseen. Jos mitta on pielessä, niin korjataan muoto alkuperäisessä mallinnuksessa.
Ylläoleva on Inventorin ratasharjoitus. Akselia pyörittämällä toinenkin akseli siis pyörii rattaiden välityksellä.
Rattaat tehdään assemblyyn gear -ikonin kautta jossa määritellään ominaisuudet ja sitten ne rattaat ilmestyy piirrustuslaudalle itsestään. Rattaisiin täytyy vielä tehdä akselin reijät erikseen. Constrain komennoilla naitetaan osat keskenään toimivaksi kokonaisuudeksi. Näiden rattaiden keskinäinen rajoitus 90 astetta tulee automaattisesti, mutta akselien ja rattaiden reijät pitää laittaa kohdilleen. Jotta akselikin pyöriin, niin akselin ja rattaan (valitse sopivat) tasot naitetaan keskenään angle komennolla (angle 0).
Tälläisen kännykkätelineen kilpapyörääni mallensin 'vasemmalla kädellä luppoajaoilla'. Tästä tulikin Murphy-projekti: kun 3D tulostin laitettiin tulostamaan telinettä ja menin sitä sitten parin tunnin päästä katsomaan, niin eihän siinä ollut mitään muutakuin ruskeaa pannukakkua ! Valkoinen materiaali ei siis tullut ulos laitteesta. Löysin hyvät valmistajan huoltoohjeet ja opettaja alkoi korjata konetta. Torstaina kone on kunnossa ja pulla uunissa paistumassa yön yli. Ruskean tukiaineen liotus käynnissä perjantaiaamusta ;)
Sulasikin aineet jo ja muutoin onnistui työ, mutta sammioon katosi tuo pieni tolppa ja tuo ohut muovisuikale, sekä binginestolevy. Käsissä irtosi myös heti okean yläkulman tuki. Silti olen ihan tyytyväinen, että perusjuttu on, eli alanpas sittten asentelemaan telinettä kilpapyörääni ;))
Ensiviikosta 23.9.13 alkaakin työssäoppimisjakso 8vk !
Minulla se tarkoittaa lähinnä Solidworksillä mallintamisen opiskelua pienehkössä toimistossa. Toivottavasti saan ja teen myös jotain reaalimaailman suunnittelua. Paikka on koulun vieressä, joten voin poiketa koululla ja syömässä toki käyn koulun mainiossa ruokalassa päivittän ;))
-------------------------------------------------------
JAKSO 3 Vuosi 2 jatkuu...
.
Putkenkatkaisin valmiina ;))
Putkenkatkaisin assemblydrawing
Rungon mitoituskuva alla
Piirustusten teko on aika helppoa Inventorilla. Projisiot yms saa napsuttelemalla. Mitat täytyy kyllä itse merkata (millit tulee tietenkin koneesta).


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti